مرکز خرید

markazkharid

مرکز خرید

markazkharid

تفاوت گوشی هوشمند دارای یک دوربین عکاسی با گوشی با دوربین دوگانه چیست؟

احتمالا برای شما نیز این سوال پیش آمده که چه تفاوتی بین تلفن های هوشمند تک دوربینه و دو دوربینه وجود دارد. به عنوان مثال گوشی هایی نظیر مانند Apple iPhone 7، Huawei P10، Huawei Honor 8 و LG G6 با دو دوربین در کنار هم چه ویژگی متمایزی را ارائه می دهند که گوشی دارای یک دوربین نمی تواند؟ در این مقاله به مزایای دارا بودن دو دوربین در یک تلفن هوشمند خواهیم پرداخت.
اخیرا تقریبا تمامی شرکت های تولید کننده ی تلفن های هوشمند رویکردی یکسان در رابطه با تولید گوشی های با دوربین دوگانه در پیش گرفته اند. به همین دلیل این سوال را در ذهن بوجود می آورند که دلیل وجود دوربین دوگانه چیست و چه کاری انجام می دهد. به طور فنی به راه انداز دوربین با دو حسگر مجزا را به دوربین دوگانه تعبیر می کنند. این دو حسگر لزوما به طور جداگانه عمل نمی کنند . عملکر آنها می تواند به طور مستقل و یا به طور ترکیبی صورت گیرد و این بسته به نوع بکار گیری از آنها دارد.
نحوه ی عملکرد این دو حسگر به این صورت است که از انجایی که یک حسگر به تنهایی توانایی ثبت دقیق یک تصویر را به طور کامل ندارد در هر نقطه که حسگر اول نتواند به طور کامل محیط را درک کند حسگر دوم به کمک او شتافته و بخش های ادراکی تضعیف شده ی تصویر توسط حسگر اول را اصلاح می کند. در واقع نقش اصلی حسگر دوم در تعمیق تصویر ثبت شده است به این شکل که با ترکیب نرم افزاری این تو تصویر شما شاهد نتیجه ای به مراتب دلخواه تر خواهید بود. ولی در هر حال این بسته به سیایست های سشرکت های سازنده می تواند تغییر نیز کند.
حال به برشمردن مزیت های این دوربین ها می پردازیم.
بعدبخشی به تصاویر
از اصلی ترین کارایی های دوربین های دوگانه توانایی انها در نمایش غنی تصاویر سه بعدی در یک تصویر دو بعدی است که در اصطلاح به ان تعمیق ( عمق بخشیدن) تصویر گفته می شود. به عنوان یک مثال عینی تر می توان به گوشی هواوی مدل Mate 9 اشاره کرد که با استفاده از حسگر دوم خود عمق و فواصل موجود در محیط را مورد سنجش قرار داده و به بازسازی این فضای سه بعدی در تصویر می پردازد و این امر منتج به ارائه ی یک تصویر بسیار نزدیک به محیط سه بعدی واقعی می شود.
گذشته از این که این نوع پردازش تصور برای بسیاری از مشتریان می تواند جالب توجه باشد اما این دقیقا رسالتی نیست که منجر به تولید این قبیل گوشی ها شده است. زیرا نتایجی بسیار کاربردی تر را می توان از یافته های حسگر دوم در باب عمق و فاصله محیط استخراج کرد.
افکت بوکه (bokeh effect)
اگر به عکاسی علاقه داشته باشید مطمئنا در رابطه با افکت بوکه نیز شنیده اید. این افکت در واقع بهترین موقعیت نقطه خارج از فوکوس را به نمایش می‌گذاردمانند انعکاس‌های زیبا از منابع نور که جلوهٔ خاصی به عکس می‌بخشند(البته افکت بوکه به سایه‌ روشن‌ها محدود نمی‌شود، مات شدن در تمامی نواحی خارج از فوکوس عکس رخ می‌دهد). به کمک حسگر دوم و موارد محاسباتی آن این خلق این افکت در دوربین های هوشمند به سادگی صورت می پذیرد.این افکت که طرفداران کمی هم ندرد از محبوب ترین روش های عکاسی است که باعث می شمو سوره ی عکاسی شما بیش از پیش دیده شود.
واقعیت افزوده
واقعیت افزوده (Augmented Reality) یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم (و معمولاً در تعامل با کاربر) است، که عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه می‌کند. این عناصر بر اساس تولیدات کامپیوتری که از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا داده‌های GPS می‌باشد ایجاد می‌شود. در این فناوری حسگرهای مادون قرمز تعبیه شده دردوربین با تابش اشعه مادون قرمز و دریافت بازتاب آن توسط همین حسگر ها می توانند عمق دقیق محیط پیش روی خود را اندازه گیری کرده و به خلق تصاوری با ویژگی واقعیت افزوده کمک کنند.
این حسگر با استفاده از همین ویژگی نیز می تواند به سادگی موقعیت فیزیکی شما را در یک مکان بسته برای مثال در یک اتاق تشخیص دهد.

تصاویری جزئی تر
گوشی های هواوی P9، Mate 9 و ۸Honor روشی منحصر به فرد برای استفاده از دوربین های دوگانه را در پیش گرفته اند. حسگر دوم به کار برده شده در این گوشی ها مونوکروم است که خصوصست اصلی آن ثبت تصویر به صورت سیاه و سفید می باشد. از انجایی که وظیفه ی اصلی این حسگرها به ثبت رساندن جزئیات محیط است پردازش رنگ در بخش های مختلف توسط حسگر اول به روش های فرم افزاری صورت می گیرد.

در نتیجه می تواند به این نتیجه رسید که استفاده از دوربین دوگانه موجب ثبت بیشتر جزئیات در تصاویر می شود تا بتوانید بهترین تصویر ممکن را از سوژه‌ی مورد نظر به ثبت برسانید.

ریزترین جزئیات در محیط‌ کم‌نور
تنظیم ، تعدیل و مدیریت نور سوژه‌ی مورد نظر همواره از اصلی ترین نکات دارای اهمیت در کاسی می باشد و از ظریف ترین نکات در یک عکاسی موفق در نظر گرفته می شود که رعایت آن چندان کار ساده ای نیست حتی زمانی که عکاس عکاس باشد. البته ممکن است یک عکاس حرفه ای بتواند راهکارهای متفاوتی برای حل این مسئله داشته باشد اما برای افراد عادی این موضوع اصلا قابل حل نیست و جزبا روش های تکنولوژیک نخواهد توانست بر این مسئله فائق آید.
در چنین شرایطی دوربین دوم به کار گرفته شده در این گوشی های هوشمند می تواند راه گشای افراد باشد . این دوربین ها به ثبت جزئیات روشنایی محیط توسط حسگرها می تواند به شکل نرم افزاری بر ری نقاط کم نور تصویر تمرکز کزده و به ان نقاط نور بیشتری اضافه کنند. ولی این تضمینی برای همیشه بهتر بودن عکس پردازش شده توسط دو دوربین و دو حسگر نسبت به عکس ثبت شده توسط یک دوربین نخواهد بود.
مثال دوربین پیکسل گوگل می تواند با حسگر تنها دوربین خود تصاویری خارق‌العاده درمحیطی با نور کم به ثبت برساند.
بزرگ نمایی با کمتریم میزان افت کیفیت
در برخی از گوشی های هوشمند از قبیل iPhone 7+ به جهت بزرگنمایی بدون افت کیفیت تصویر ثبت شده از دوربین های دوگانه استفاده می شود. LG G6 نیز برای جلوگیری از افت کیفیت از همین تکنولوژی ولی به روشی متفاوت بهره می گیرد. به این شکل که یکی از حسگر ها که دارای میدان دید وسیعتری است جزئیات بیشتری در خود ثبت می کند و به کاربر اجازه می دهد زوم معکوس نیز انجام دهد.
حال پس از برشمردن تمام این مزیت ها آیا دارا بودن دو دوربین بهتر از یک دوربین نیست؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.