مرکز خرید

markazkharid

مرکز خرید

markazkharid

بررسی تخصصی دوربین گوشی های آیفون (قسمت دوم )

نحوه ی تجزیه و بهبود کیفیت تصاویر توسط نرم افزار آیفون

بر اساس بیانات منتشر شده از این شرکت؛ تصاویری که توسط دوربین های گوشی های این شرکت ثبت می شود به دو میلیون پیکسل مربعی کوچک تجزیه می گردد. سپس این مربع های کوچک مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. این روش باعث می شود تا در قسمت هایی از عکس که مربع ها حاوی اطلاعات زیادی نیستند فشرده سازی به صورت اسان تر و بیشتری صورت گیرد و قسمت هایی از عکس که مربع آنها حاوی اطلاعات بیشتری است جهت حفظ اطلاعاتشان کمتر فشرده می شوند. این باعث می شود جزئیات بیشتری در عکس حفظ می شود. هر چند این روش چندان جدید نیست و در انکودرهای ویدئویی  (video encoders)هم به همین طریق عمل می شود. اما طبق اظهارات شرکت اپل، این شرکت قصد دارد تا این روش تجزیه و تحلیل را به شکل ویژه ای انجام دهد که شامل استفاده از فرمت HEVC برای ویدئو های خود می باشد تا همچنان پیشتاز بهترین کیفیت ویدئو در گوشی های همراه هوشمند باشد.

در حال حاضر امکانات پیشرفته ای در اختیار افرد برای بهره مندی از یک ویدئوی با کیفیت مناسب وجود دارد. ضبط ویدئوها با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه که دارای بالاترین رزولوشن می باشد یعنی K4 . همچنین امکان ضبط آهسته ی آنها با سرعت ۲۴۰ فریم در ثانیه با رزولوشن ۱۰۸۰p وجود دارد. این ویدئوها این توانایی را دارند که با سرعت معمول ۳۰فریم بر ثانیه تصاویر را تا ۸ برابر آهسته تر پخش کنند.  برای اینکه بهتر به درک این مطلب برسید می تواند در این جا از گوشی گلکسی نوت ۸ سامسونگ نام برد که پخش ویدئوهایی با این آهسته گی برای آن فقط در رزولوشن ۷۲۰p  امکان پذیر است. 

گوشی آیفون X  همچنین دارای یک دوربین سلفی ۷ مگا پیکسلی می باشد که در آن اسکنری سه بعدی تعبیه شده است. وظیفه ی اصلی این اسکنر پشتیبانی از اسکن چهره در جهت قابلیت FaceID گشی های اپل می باشد ولی این تنها عملکرد آن نیست. این اسکنر همچنین در زمان تهیه ی عکس سلفی به کمک دوربین سلفی این گوشی نیز می اید تا بتواند امکاناتی از قبیل عکس حالت پرتره و همچنین نورپردازی پرتره را که قبل تر مورد بررسی قرار دادیم برای دوربن سلفی نیز فراهم آورد.

مقایسه ی دوربین آیفون ۸ با نسخه ی پلاس آیفون ۸

عمده سخت افزار به کار رفته در دوربین گوشی های آیفون ۸ پلاس همان سخت افزاری است که در گوشی های آیفون X به کار رفته است. به نظر می رشد تنها تفاوت میان دوربین این دو گوشی وجود لنز تله فتو در دوربین گوشی  آیفون X می باشد. نسیت کانونی لنز در آیفون ۸ برابر f/2.4 است در حالی که در آیفون ۸ پلاس برابر f/2.8 می باشد این به ان معناست که عبور نور از آن ۳۶ درصد کمتر صورت می گیرد. در دوربین آیفون ۸ پلاس نیز همان لرزه گیر اپتیکالی که در دوربین واید آیفون ۷ پلاس به کار گرفته شده بود به کار رفته است. آیفون ۸ پلاس همچنین دارای دوربین سلفی ۷ مگا پیکسل است که دیگر دارای اسکنر سه بعدی نیست. 

گوشی آیفون ۸ دارای تنها یک دوربین پشت می باشد که این دوربین دقیقا همان مشخصات فنی دوربین واید به کار رفته در گوشی های آیفون ۸ پلاس و آیفون X می باشد. 

 

بازار داغ عکاسی محاسباتی 

با نگاهی نه چندان دقیق به سیر دوربین های به کار رفته در گوشی های شرکت اپل می توان دریافت که ترفند اپل برای پیش تازی در کیفیت تصویر استفاده از عکاسی محاسباتی به روش مخصوص به خود است. این نرم افزار به کار گرفته در گوشی های اپل است که قدرت را در دستان این شرکت قرار داده است. 

قطعات سخت افزاری دیگر نقطه ی قوت موجود در گوشی ها نیستند زیرا تقریبا تمامی تولیدکنندگان به آنها دسترسی آسان دارند و همه ی آنها به طور مشترک از سیستم عامل اندروید بهره می گیرند. اکنون دیگر این الگوریتم ها هستند که مسبب ایجاد مزیت رقابتی می باشند و تمام تولید کنندگان سعی دارند تا از انها مانند برگ برنده ی خود حفاظت کنند تا به صورت کاملا محرمانه باقی بمانند. به همین دلیل است که این تولیدکنندگان رو به سوی گشترش دپارتمان های نرم افزاری اورده اند و سعی در قوی تر کردن این امر دارند ولی این برای تولیدکنندگان کوچک چندان دست یافتنی نیست و کار انها را  با مشکل مواجه خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.